"Han hadde en egen evne til å leve helt i øyeblikket, uten å la tanken på fortid eller fremtid gripe forstyrrende inn. Og det viste seg som regel at hverken fortiden eller fremtiden tok noen skade av det"
(S. Hoel, Stevnemøte med glemte år, 1954; 17)

"Selvfølgelig kan jordbær gå. Bare de har et menneske med en kopp så"
Ella L, 4 år.

"Smil som du kan, Mamma!"
Una M, 3 år.

"If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?"
(B. Dylan, What good am I?)

søndag 18. mars 2012

Takk til deg, Arild Nyquist!

Jeg skulle gjerne vært flink til å skrive dikt. Små linjer med nøye utvalgte ord som kunne fortelle akkurat det jeg vil si. Men jeg får det ikke til slik jeg vil. Jeg får det for eksempel ikke til slik Arild Nyquist kan det. Derfor vil jeg heller dele hans dikt med de av dere som leser dette. Her er noen av mine favoritter:

SLIPP ALLTID
- en fremmed inn i dett hjerte
og la den tause få bli
stryk han varmt over sjela
og gi han alt du kan gi.
      Vit han er naken om beina
går taushetens kronglete sti
Steder han vandrer aleine
steder han kanskje må bli.

      Slipp alltid
- en fremmed inn med sin smerte
og la den fremmede bli
stryk piken din over sjela
og si henne det du må si.
     Vit hun er naken der inne
på taushetens kronglete sti
stedet hun vandrer aleine
og der hun kanskje må bli.   

(Arilds hus, 1998)

DU SPØR
- om veien til hjertet mitt?
Den går gjennom veien til hjertet ditt.
Likevel kan du stanse og gjenta:
Jeg kjenner ikke veien til hjertet ditt.
Jo, du kjenner veien til hjertet mitt
for jeg kjenner veien til hjertet ditt.
Den går gjennom veien til hjertet mitt.

(Høst i august, 1992)

TENK OM

- verden plutselig var borte en
dag du, Arild...! ...at du åpnet
døren fra soveværelset og så var ikke
verden der mer... Da hadde det ikke
vært noe særlig vits i å pusse tennene akkurat
den dagen synes jeg.

(Mr. Balubers trompet, 1984)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar