"Han hadde en egen evne til å leve helt i øyeblikket, uten å la tanken på fortid eller fremtid gripe forstyrrende inn. Og det viste seg som regel at hverken fortiden eller fremtiden tok noen skade av det"
(S. Hoel, Stevnemøte med glemte år, 1954; 17)

"Selvfølgelig kan jordbær gå. Bare de har et menneske med en kopp så"
Ella L, 4 år.

"Smil som du kan, Mamma!"
Una M, 3 år.

"If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?"
(B. Dylan, What good am I?)

mandag 21. januar 2013

O bokglede!

Jeg har en stor svakhet. Den er nærmest umulig å bli kvitt. Selv i økonomisk vanskelige tider, og selv om jeg så vel vet at jeg kan låne bøker på biblioteket, så klarer jeg knapt gå innom en bokhandel uten å kjøpe en roman, i alle fall ikke hvis de har salg. Det krever i så fall en enorm selvdisiplin, ut over det jeg har. Så her en dag skulle jeg melde meg ut av Bokklubben Nye Bøker, som et tiltak for å spare penger, da familien vår virkelig ikke vasser i slikt noe for tida, og jeg jo er medlem mest for å holde meg oppdatert på hva som blir utgitt liksom for så å kunne avbestille bøkene og lete dem opp på biblioteket, i alle fall sier jeg det til meg selv, men så ender jeg jo opp med å kjøpe en del bøker da, som virker alt for gode til at jeg ikke kan kjøpe dem, for tenk hvis jeg glemmer at jeg så gjerne ville ha leste dem og ikke finner dem på biblioteket læll og da går glipp av en nydelig leseopplevelse. Tenk hvis! Så da gikk jeg inn på nettsidene til Bokklubben og trykket meg fram, jo da, jeg ville gjerne melde meg ut. Men hei sann! Plutselig står det med store bokstaver på skjermen min at hvis jeg velger å forbli medlem i et år til så får jeg et gavekort på 500 kroner! Og det midt i januarsalget! Da kan man jo få masse for 500 kroner! Tenk på alle de ordene! Så jaggu ble det ikke utmelding likevel gitt, men gavekort det ble det, og alle disse bøkene for en slikk og ingenting. Jippi, sier nå jeg, og det skulle ikke forundre meg om Bokklubben sier det også...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar