"Han hadde en egen evne til å leve helt i øyeblikket, uten å la tanken på fortid eller fremtid gripe forstyrrende inn. Og det viste seg som regel at hverken fortiden eller fremtiden tok noen skade av det"
(S. Hoel, Stevnemøte med glemte år, 1954; 17)

"Selvfølgelig kan jordbær gå. Bare de har et menneske med en kopp så"
Ella L, 4 år.

"Smil som du kan, Mamma!"
Una M, 3 år.

"If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?"
(B. Dylan, What good am I?)

tirsdag 21. februar 2012

Deilig gulrotsuppebrød!

Da jeg var liten likte jeg nesten ingenting, slik matmessig. Nå er jeg mor til ei datter som er meg lik. Stadig er det ting som hun har likt, som hun ikke lenger liker. Antall måltider som vi alle kan kose oss med er nå kjedelig lite. Og det er nå så, men hva med vitaminer og mineraler tenker jeg, hvordan skal hun bli stor og sterk når hun spiser så lite variert?

Så for noen dager siden lagde jeg gulrotsuppe til oss, en suppe jeg vet hun har likt før. I alle fall hvis jeg tilsetter mye makaroni og kaller det makaroni med saus. Men ikke nå lenger. Man kan trygt si at det ble middagsrester. Men så tenkte jeg at jeg kan ikke gi meg så lett. Hun må jo få i seg gulrot, på et eller annet vis. Jeg har nemlig fått for meg at gulrot og havregryn er nødvendig. Får man i seg det så går det sikkert greit. Jeg tenker også at det er svært lite man ikke kan blande inn i en gjærdeig. Så da var jo saken grei.

Oppskrift på gulrotsuppebrød

Først må man altså lage gulrotsuppe, jeg bruker denne: 
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Gr%C3%B8nnsak/Appelsin-og-gulrotsuppe - jeg bytter bare ut hønsebuljong med grønnsaksbuljong.

Rester av gulrotsuppe blandes sammen med litt melk og varmes til ca 40 grader.
Mel, havregryn, tørrgjær og salt blandes sammen og væsken tilsettes. 
Mengde av ingredienser avhenger av hvor mye suppe man bruker.
Elt til det blir en saftig deig.
Heves i ca en time før det bakes ut til så mange brød som ønskelig.
Stekes ca en time på ca 175 grader. 

Quite enkelt, og veldig godt. I kveld skulle jenta mi ha kveldsmat, og en brødskive gikk ned på høykant. Da jeg spurte om hun ville ha en til svarte hun med et smil; "Ja, og hvis det er igjen slikt brød som du har laga, så vil jeg gjerne ha det". Så, stor og sterk skal bli!


2 kommentarer:

  1. Du er bare så flink og god vennen. Smart. Kanskje noe for Tilde?

    SvarSlett
  2. Jeg vil anbefale både suppa og brødet - godt begge deler:) Håper Tilde liker det også!

    SvarSlett