"Han hadde en egen evne til å leve helt i øyeblikket, uten å la tanken på fortid eller fremtid gripe forstyrrende inn. Og det viste seg som regel at hverken fortiden eller fremtiden tok noen skade av det"
(S. Hoel, Stevnemøte med glemte år, 1954; 17)

"Selvfølgelig kan jordbær gå. Bare de har et menneske med en kopp så"
Ella L, 4 år.

"Smil som du kan, Mamma!"
Una M, 3 år.

"If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?"
(B. Dylan, What good am I?)

fredag 2. august 2013

På smoothiekjøret!

Eldstejenta mi liker ikke grønnsaker, eller fisk, faktisk. Hun er nesten like kresen som sin mor var da hun var barn. At det går an. Nå når jeg er voksen synes jeg at det er kjedelig. Nå vil jeg jo ha grønnsaker, og fisk, og grove kornprodukter og annet som hun ikke synes er videre godt. Så diskuterer vi mat da, prøver å finne noe som vi alle kan kose oss med, og som vi kan spise uten å bli alt for doven og lat, men faktisk få i oss en del av de næringsstoffene vi trenger. 

En ting vi har funnet ut at vi liker alle sammen er smoothie. I perioder drikker vi smoothie nesten hver dag, og da får vi i alle fall i oss mye bær og frukt. Jeg har prøvd å smyge gullrøtter og avocado i, men det har faktisk ikke blitt noe godt, det synes ikke jeg en gang. Vi har ingen fast oppskrift, men bruker i grunn det vi har tilgjengelig. Som regel har vi i frosne bær da, og muligens banan og eple, og en boks ananas for søtsmakens skyld, og gjerne litt linfrø og litt biola naturell lettmelk.

En smoothie lager vi imidlertid etter oppskrift. Den har vi funnet i boka "Mat med mer" av Berit Nordstrand. Den innholder:

2 dl eplejuice
2 dl vann
2 kiwi
1 frossen banan
2 håndfull babyspinat
1 ts revet ingefær
2ss linfrøolje.

Nå har jeg ikke fortalt henne at den inneholder spinat. Og vet ikke om jeg tør det heller. For det er nemlig favorittsmoothien til hun som ikke liker grønnsaker. Hun simpelthen elsker denne smoothien. Og jeg synes det er fantastisk. Rett og slett.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar